ارتباط میگرن با کمبود ویتامین

ارتباط میگرن با کمبود ویتامین

 

Vitamin Deficiencies & Migraines

میگرن در جوانان و کمبود ویتامین

تحقیقات جدیدی که در سال 2016 منتشر شد، نشان داد بسیاری از افراد جوان که از میگرن رنج میبرند دچار کمبود ویتامین هستند.

دکتر سوزان هالگلر مولف اصلی مقاله و پزشک مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سین سیناتی میگوید: "مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا مصرف مکمل ویتامین به طور کلی در بیماران میگرن مفید است یا خیر و آیا بیمارانی که دچار کمبود خفیف ویتامین هستند از مصرف مکمل بهره میبرند یا خیر." دکتر هاگلر در بخش عصب شناسی این بیمارستان مشغول به کار و تحقیقات است.

در این تحقیقات، بیماران کودک، نوجوان و جوان مبتلا به میگرن شرکت داشتند که تحت درمان مرکز سردرد کودکان سین سیناتی قرار گرفته بودند. درصد بالایی از این افراد دچار کمبود خفیف ویتامین دی، ریبوفلاوین و کو آنزیم کیو 10 (ماده ای ویتامین مانند که برای تولید انرژی برای حفظ و رشد سلولی مورد استفاده قرار میگیرد) بودند. محققان این مقاله میگویند بسیاری از بیماران تحت تجویز داروهای پیشگیرانه میگرن قرار داشتند و در صورتی که کمبود ویتامینشان زیاد بود مکمل دریافت میکردند. اما تعداد بسیار کمی از بیماران تنها ویتامین دریافت میکردند به همین علت امکان نداشت بتوان مشخص کرد آیا مصرف مکمل ویتامین میتواند در پیشگیری از میگرن موثر واقع شود یا خیر.

همچنین در این پژوهش مشخص شد دختران و زنان جوان بیشتر از پسران و مردان جوان کمبود کو آنزیم کیو 10 داشتند و از طرفی پسرها و مردان جوان بیشتر دچار کمبود ویتامین دی بودند.

بیمارانی که میگرن مزمن داشتند بیشتر از بیمارانی که میگرن دوره ای (اپیزودی) داشتند، دچار کمبود کو آنزیم کیو 10 و ریبوفلاوین بودند. تحقیقات پیشین نشان داده است که برخی کمبودهای ویتامین ممکن است در میگرن نقش داشته باشند.

نتایج تحقیقات پیشین به این صورت است:

  • اسید فولیک و ویتامین ب 12

کمبود اسید فولیک و ویتامین ب 12 با سردرد و میگرن ارتباط دارد. کمبود این دو ماده مغذی مهم باعث کم خونی پرنیشیوز (وخیم) میشود. هنگامی که کمبود شدید باشد، میگرن به عنوان یکی از علائم آن بروز خواهد کرد. علاوه بر میگرن، خستگی، ضعف حافظه و تحریک پذیری نیز تجربه میشود. پائولا ماس متخصص سردرد تاکید میکند کمبود اسید فولیک میتواند باعث کمبود ویتامین ب 12 شود. مصرف روزانه آسپیرین میتواند میزان اسید فولیک را در افرادی که رژیم غذایی شان اسید فولیک زیادی ندارد پایین بیاورد. کمبود ویتامین ب 12 نادر است اما مصرف داروهای مهار کننده اسید برای درمان بیماری رفلاکس معده میتواند جذب ویتامین ب 12 از غذا را کاهش دهد. روزانه 600 میکرو گرم اسید فولیک و 2.4 میکرو گرم ویتامین ب 12 توصیه میشود.

  • ویتامین ب 6 (پیروکسیدین)

پیروکسیدین در سنتز انتقال دهنده های عصبی (هورمون) نوراپی نفرین و سروتونین نقش دارد. میزان ویتامین ب 6 یا پیروکسیدین در اثر مصرف قرصهای ضد بارداری ممکن است کاهش یابد. کمبود خفیف این ویتامین وضعیتی شایع است. به گفته متخصص سردرد دکتر ماس، ویتامین ب 6 در به کار گیری منیزیم در بدن نقش دارد. افرادی که دچار میگرن هستند احتمالا ذخایر منیزیم بدنشان کم است. کمبود ویتامین ب 6 میتواند با عدم توانایی جذب و استفاده موثر از منیزیم مرتبط باشد. توصیه میشود 1.7 میلی گرم از این ماده مغذی در روز مصرف کنید.

  • ویتامین دی

ویتامین دی یک ویتامین و هورمون در بدن است. قرار گیری پوست در معرض نور مستقیم خورشید باعث تولید ویتامین دی در بدن میشود. با استفاده از ضد آفتاب و عدم قرار گیری در معرض نور خورشید دچار کمبود ویتامین دی میشوید. کمبود ویتامین دی با سرطان به خصوص سرطان سینه و سرطان روده بزرگ همراه است اما نقش آن در بروز میگرن میتواند به واکنشهای پیش التهابی بدن و جذب منیزیم مرتبط باشد. ویتامین دی به جذب منیزیم کمک میکند که در افراد مبتلا به میگرن کم است. هنگامی که ویتامین دی در سطح نرمال قرار دارد، با کم کردن فاکتورهای ایمنی که در بروز درد نقش دارند خاصیت ضد التهابی در سیستم ایمنی بدن نشان میدهد. مصرف مکمل ویتامین دی برای برطرف شدن کمبود ویتامین دی میتواند منجر به کاهش شدت و دفعات میگرن شود. توصیه میشود به ازای هر 25 تا 30 پوند (11 تا 13 کیلوگرم) از وزن بدن 1000 واحد بین المللی ویتامین دی در روز مصرف کنید. تعیین دوز ویتامین دی بر اساس وزن بدن باعث میشود در مصرف آن زیاده روی نشده و بی خطر باشد.

  • مس و آهن

کم خونی ناشی از کمبود آهن در زنان در سنین باروری به علت قاعدگی و از دست رفتن خون، شایع است. علائم کم خونی ناشی از کمبود آهن شامل سردرد، تحریک پذیری، ضعف، خستگی و ترک خوردن گوشه دهان است. کم خونی شدید میتواند به افزایش دفعات سردردهای میگرن و شدت آنها منجر شود. مس به جذب آهن کمک میکند. در صورت کم خونی ممکن است به جای آهن، کمبود مس وجود داشته باشد. همچنین مس در انقباض و انبساط رگهای خونی نقش دارد. ماس توضیح میدهد در صورتی که دچار کمبود مس باشید، ممکن است دفعات حملات میگرن تان بیشتر باشد. توصیه میشود زنان در سنین باروری 18 میلی گرم آهن در روز مصرف کنند. مقدار توصیه شده برای مردان و زنان در دوران پس از یائسگی 8 میلی گرم است.  مقدار توصیه شده مصرف مس 2 میلی گرم در روز می باشد.



 


زمان انتشار: سه شنبه 02 خرداد 1396 (7 سال قبل)
تعداد بازدید: ۲۵۳۲